Hoe krijg ik die knop om?!

Gepubliceerd op 10 maart 2021 om 15:20

Spelen onderstaande vragen jou wel eens door het hoofd?

  • Hoe zet ik nu eindelijk eens de knop om? 
  • Hoe motiveer ik mijzelf om vol te houden? 
  • Hoe ga ik mijn doel bereiken? 
  • Kan ik het wel alleen? 
  • Ik wil het nu, maar ook daarna, eigenlijk de rest van mijn leven. 

Ik ga je in deze blog op weg helpen om de knop om te zetten. 

Ik wil je niet demotiveren maar het is echt niet makkelijk.

Het kost tijd, energie en doorzettingsvermogen.

Ik werk nu al een hele tijd als gewichtsconsulent en je ziet bij veel mensen hetzelfde patroon, de eerste weken gaat het vaak heel goed, je bent super gemotiveerd, hebt er zin in en je hebt heel veel energie om deze uitdaging aan te gaan maar de echte uitdaging begint pas na week zes! 

Na de zesde week merkt je vaak dat de klad erin komt, het gaat je te langzaam,  je mag voor je gevoel helemaal niks meer, alles draait om eten, weer nadenken over wat je gaat eten, weer proberen om die 10.000 stappen te lopen, bah, je begint het zat te worden.

Op dat moment kom je er dus achter dat je een hele lange adem moet hebben. Nu kun je twee dingen doen, doorzetten of de handdoek in de ring gooien.

En hier begint het dus, afvallen begint met het veranderen van je leefstijl. Niet voor even maar voor de rest van je leven. Je kunt er dus maar beter voor zorgen dat het afvallen leuk blijft.

Zoek iemand die je kan ondersteunen. Een stok achter de deur.

De eerste belangrijke vraag die je jezelf moet stellen is, waarom wil ik afvallen?

Zorg ervoor dat dit heel helder voor je is. Dat je het antwoord direct kunt invullen, zonder dat je hier lang over na hoeft te denken. Dit is absoluut het allerbelangrijkste! Dit is de reden dat het namelijk voor de een wel lukt om een streefgewicht (of strakker lichaam etc.) te behalen en voor de ander niet. Mensen die namelijk écht iets willen, denken hier dag en nacht aan. Hier is de waarom heel sterk. Dus denk daar eerst over na. Hoe graag wil je het eigenlijk?

 

De tweede stap is; Schrijf het op!  Hoe gedetailleerder hoe beter. Het is wetenschappelijk bewezen dat mensen die doelen stellen, én het opschrijven, betere resultaten halen. 

 

De derde stap ; Breek je doel af in subdoelen, stel je moet 20 kilo kwijt, die berg is veel te hoog om in 1 keer te beklimmen.
Ga naar boven met kleine stapjes, wanneer wil je de eerste 5 kilo eraf hebben?

Heb je het gehaald, vier deze momenten uitbundig! Beloof jezelf een bezoekje aan de sauna, een mooi boek of een lekker luchtje. Ergens naartoe werken, werkt heel motiverend!

 

De vierde stap; Deel het, vertel iedereen waar je mee bezig bent!

Vertel aan je omgeving, collega’s en vrienden dat je aan het opletten bent dat je gezonder eet. Dat je werkt aan jezelf en een doel voor ogen hebt. Het zou fijn zijn als deze mensen jou steunen! Waarschijnlijk hebben ze alleen maar respect voor jouw keuzes en wie weet, neem je andere mensen mee in jouw enthousiasme en jouw gezonde nieuwe leefstijl! Het is fijn als mensen rekening met je houden. Er zijn altijd mensen die roepen, dat heb jij toch helemaal niet nodig, maar vaak zijn dit mensen die zelf te slap zijn om actie te ondernemen.

 

De vijfde stap; Maak het afvallen leuk!

Wees niet te streng en te perfectionistisch, accepteer dat het niet alle weken 100% goed gaat. Ik heb liever dat je wat langzamer afvalt en je het vol houdt dan dat de kilo's eraf vliegen en er over een half jaar weer dubbel bij op zitten. 

Zorg dat je gaat bewegen, dat is ten eerste heel gezond en het afvallen gaat dan automatisch iets makkelijker. Bewegen hoeft niet perse hard sporten te zijn. Er zijn zoveel mogelijkheden om meer beweging op een dag in te plannen.




 »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.